به گزارش پایگاه خبری خبردارو، در متن حکم وزیر بهداشت خطاب به دکتر حقدوست آمده است: انتظار می رود در جایگاه حساس کعاونت آموزشی، موارد ذیل را که از قبل نیز شروع شده پیگیری و محقق فرمائید.
1-با توجه به تاثیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت ، جامعه محور شدن آموزش علوم پزشکی یک ضرورت اجتناب ناپذیرست. انتظار می رود با جدیت و همت بی وقفه مدل علمی این حرکت زیربنائی طراحی و اجرا شود. طرح جدید "هرخانه یک پایگاه سلامت " و ادغام آموزش جامعه نگر در این طرح بنیادین از آثار ماندگار در ایام باقیمانده دولت محترم خواهد بود.
2-بدلیل مشغله فراوان روسای محترم دانشگا ه ها پرداختن به بخش درمان و حل و فصل مشکلات مالی دانشگاه ها ، بخش آموزش دچار غفلت مزمن شده است .
اینجانب تلاش می کنم با اصلاح هرچه زودتر ساختار اداره دانشگاه ها و همچنین روان سازی گردش مالی و وصول مطالبات سازمان های بیمه گر از این دغدغه ها بکاهم . مع الوصف توجه ویژه جنابعالی به امر آموزش و نظارت مستمر بر کیفیت آن می تواند آموزش علوم پزشکی را از آسیب پذیری بیشتر برهاند.
ضروریست شیوه پذیرش دانشجو ، مهارت آموزی ، نحوه ارتقاء اساتید ، شیوه انتخاب هیئت بورد، طول دوره-های آموزشی ، نسبت و تعداد رشته ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، روش های انگیزشی و دهها مورد دیگر در دانشگاه ها بازنگری شود .
سرعت عمل در این مباحث اساسی بسیار حائز اهمیت میباشد و ضروریست با نظر خواهی از اعضاء هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور با برگزاری نشست و تشکیل کمیته های متعدد هرچه زودتر راهکارهای اساسی را بیابیم.
3-در سال های اخیر بدلیل جایگاه اجتماعی و بعضا" اقتصادی رشته های علوم پزشکی تلاش در کسب صندلی در دانشکده ها تبدیل به رقابتی فراتر از رقابت های علمی گشته و مداخلات شیوه های غیر اخلاقی را سبب شده است . ضروریست با طراحی ساز و کارهای نظارتی مستمر و همکاری دستگاه های ذیربط به پایش این موارد بپردازید تا شائبه بی عدالتی در آموزش علوم پزشکی و بازشدن هرگونه روزنه ورود دانشجو با اهرم هائی غیر از هوشمندی و بضاعت علمی مرتفع گردد. صندلی دانشگاه باید جایگاه فرزندان با استعداد کشور از همه اقشار و طبقات اجتماعی و بدون امکان استفاده از هرگونه رانت باشد.
4-حضور معاونین محترم آموزشی دانشگاه ها در مراکز درمانی و بیمارستان های دانشگاهی کمرنگ است . ضرورت دارد معاونین محترم آموزشی با سرکشی مستمر شیوه درمان در بیمارستان های دانشگاهی را ارزیابی و هرگونه کاستی را مرتفع نمایند. شیوه درمان در بیمارستان دانشگاهی حاصل نحوه آموزش درست و یا نادرست است که معاونین آموزشی نقش اساسی در این امر مهم دارند.
5-اخلاق پزشکی بعنوان جزء تفکیک ناپذیر آموزش متاسفانه مورد توجه ویژه قرار نمی گیرد . در برخوردهای سرزده اینجانب به مراکز بیمارستانی بعضا" شاهد عدم رعایت موازین کامل اخلاقی در رده های مختلف می باشم. احترام به مردم اعم از بیمار و یا همراه وی و همچنین اساتید از الزامات آموزش در کلیه رشته ها ، بخصوص رشته های علوم پزشکی است که لازمست مورد مداقه بیشتر قرار گیرد.
6-بلاتکلیفی در شرح وظایف بیمارستان های آموزشی بعضا" موجب سرگردانی مردم می شود . برای مثال تعیین تکلیف و شرح وظایف متخصص طب اورژانس و مرزبندی آن با وظایف انترن ، رزیدنت و اساتید در بخش اورژانس بیمارستان های دانشگاهی از ضرورت هائی است که اینجانب از مدت ها قبل دنبال می کنم و ضروت دارد با هماهنگی معاون محترم درمان ، نحوه اداره اورژانس در بیمارستان های دانشگاهی تعیین تکلیف شود.
7-تهیه مطالب آموزشی برای همه گروه های هدف بخصوص در مورد بیماری های شایع واگیر و غیر واگیر، ارتقاء کیفیت زندگی در مورد سالمندان و دیگر گروه ها، جمعیت و آثار ناشی از آهنگ رشد کند و منفی آن از رسالت های آن معاونت است که لازمست با پرهیز از مدیریت جزیره ای و بنحو ادغام یافته با هماهنگی معاونت های بهداشت ، درمان ، پژوهش و دیگر معاونت های ذیربط اقدام فرمائید .
8-استفاده از روش های نوین آموزشی ، دانشگاه مجازی و آموزش از راه دور و بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی برای کلیه گروه های هدف از مسئولیت های اساسی آن معاونت محترم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
9-تعریف جایگاه علمی طب سنتی و طب مکمل در آموزش علوم پزشکی و ادغام آن در نظام ارائه خدمت و تعیین محلی برای ارائه این خدمات در بیمارستان های دانشگاهی از ضرورت های اجتناب ناپذیر است . بدیهی است در صورتیکه جنابعالی و همکاران ارجمندتان عالمانه به این امر مهم نپردازید بی تردید مورد دست اندازی و تاخت و تاز افراد غیر علمی ، غیر حرفه ای و سودجو قرار خواهد گرفت و مردم نیز از این بابت زیان خواهند کرد.
10-قرار گرفتن دانشگاه ها در طراز بین المللی ، خلق ثروت با پیوند آنها با پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و نقش آفرینی در اقتصاد ملی نیز مقولهای است که برنامه، پیگیری مستمر و هماهنگی بیشتری با معاونت محترم پژوهشی را می طلبد وشایسته است در این راستا نیز گامهای موثری برداریم .
توفیق جنابعالی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم .
انتهای پیام