عضو ستاد دولت الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران، ماهیت پرونده الکترونیک سلامت، هدف از تشکیل آن و نقش سازمانهای بیمهگر در آن را تشریح کرد.
رصد روند بهداشت و درمان خانوارهای ایرانی
"پرونده الکترونیک سلامت" چیست؟
12 تير 1398 ساعت 9:04
عضو ستاد دولت الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران، ماهیت پرونده الکترونیک سلامت، هدف از تشکیل آن و نقش سازمانهای بیمهگر در آن را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر محمد جعفری گفت: پرونده الکترونیک سلامت حاوی کلیه اطلاعات بهداشتی، پزشکی، تشخیصی و درمانی خانواده است و سابقه افراد برای مراجعه و دریافت خدمات بهداشتی، مراقبتی و پزشکی را در داخل کشور نشان میدهد. این اطلاعات شامل روند دریافت مراقبتهای اولیه و همچنین درمان افراد است و وجود یا عدم وجود بیماری خاص در فرد را نشان میدهد.
وی با اشاره به هدف پرونده الکترونیک سلامت مبنی بر رصد روند بهداشت و درمان خانواده به شکل الکترونیک و تحت وب افزود: فارغ از اینکه پرونده الکترونیک سلامت تحت تولیت وزارت بهداشت قرار دارد، برای اینکه گامی به سمت پرونده الکترونیک سلامت برداشته شود باید ریز پروژههای متعددی که در راه رسیدن به این هدف مانند جزیرههای از هم جدا وجود دارند با یکدیگر در یک راستا قرار گیرند.
جعفری در ادامه اظهار کرد: خدماتی مانند واکسیناسیون، کنترلهای دوره بارداری، مشاوه زمان ازدواج، خدمات مراقبت مادر و نوزاد، خدمات بهداشت روان، تغذیه و.... که جنبه بهداشتی دارند، برخی از خدماتی هستند که در حوزه پزشکی نیاز به ثبت در سیستم دارند. سامانهای در مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد شده و اطلاعات خانوادهها در آن در حال ثبت است که این سامانه با عنوان سامانه سیب در حال فعالیت است و زمانی که یکی از اعضای خانواده به پزشک در مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه میکند، اطلاعاتش در این سامانه ثبت میشود. در واقع فاز اول تحت عنوان نسخه نویسی الکترونیک میتواند در وارد کردن اطلاعات افراد به سامانه کمک کند. البته این نسخه نویسی الکترونیک به معنای حذف دفترچه بیمه نیست، بلکه به جای دفترچه، از یک نرمافزار بین سرویسی برای انتقال دادهها استفاده میشود.
وی افزود: هنگامی که پزشکِ تحت این شبکه، دارویی را برای بیمار تجویز میکند، این اطلاعات در سیستم ثبت شده و بیمار با مراجعه به داروخانه میتواند با ارائه کد ملی خود نسبت به دریافت دارو اقدام کند. البته این تنها محدود به داروخانهها نبوده و سایر خدمات مانند سونوگرافی، سیتیاسکن و آزمایشها نیز به همین شیوه برای بیمار انجام میشود.
وی با بیان اینکه در قانون بودجه ۹۸ به نسخه نویسی الکترونیک نیز اشاره شده، گفت: سازمانهای بیمهگر مکلف هستند خدمات خود را مبتنی بر نسخه الکترونیک از مؤسسات خرید کنند. این ساز و کار از سال گذشته انجام شده است و از ابتدای سال جاری به کل کشور تعمیم داده شد و در استانهای دیگر در کشور نیز در حال راهاندازی این شبکه در مطبها و سایر مراکز درمانی که پیش از این وارد سامانه نشده بودند، هستیم.
عضو ستاد دولت الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران، نسخه نویسی الکترونیک را مبتنی بر چند فاز مختلف دانست و تصریح کرد: فاز اول حذف دفترچه بیمه برای جلوگیری از اسراف کاغذ و کنترل منابع، فاز دوم نسخه پیچی، فاز سوم رسیدگی الکترونیک اسناد توسط بیمه و فاز چهارم پرداخت صورتحسابها است که با متصل شدن این چهار فاز، روند پیشروی به سوی تشکیل پرونده الکترونیک سلامت سرعت میگیرد.
جعفری اظهار داشت: در سازمانهای بیمهگر نیز فرآیند اصلی به نام فرآیند رسیدگی به اسناد صورتحسابهای پزشکی که توسط کارشناسان بیمه انجام میشود، باید تحت عنوان برنامههای نرمافزاری انجام شود. این طرح در راستای طرح حذف دفترچه بیمه و استقرار نسخه نویسی الکترونیک انجام میشود. به این صورت که رسیدگی به این نُسخ نیز باید از طریق نرمافزار انجام شود و در صورت فراگیری این طرح دیگر نیازی نیست اسناد در آخر ماه رسیدگی شوند و نظارت بر اسناد و رسیدگی به آنها در لحظه نوشتن نسخه انجام میشود. همچنین سایر موارد مانند تداخل دارویی برای بیمار، به پزشک گزارش میشود تا احتمال بروز خطا کاهش یابد.
وی افزود: در ادامه روند، باید پرداختهای بیمهها به داروخانهها نیز به صورت الکترونیکی انجام شود. هنگامی که بیمار داروی خود را از داروخانه دریافت کرد باید صورتحساب بلافاصله به اداره بیمه منتقل شود. در حالحاضر نیز چندماه است که صورتحسابها در سازمان بیمه سلامت به صورت الکترونیک پرداخت میشود. در بیمه سلامت زیرساختهای لازم برای نسخه نویسی الکترونیک همراه با پرداخت الکترونیک، نسخه پیچی الکترونیک و رسیدگی الکترونیک در کل کشور فراهم شده است که این یک گام مثبت به سمت پرونده الکترونیک سلامت است و تمام آنچه که تا امروز صورت گرفته قابل انتقال به پرونده الکترونیک سلامت نیز هست.
جعفری در پایان با اشاره به اجرای پایلوت طرح "بستری و دریافت خدمات بستری به صورت الکترونیک در استان اصفهان"، گفت: این موضوع از ابتدای سال در هفت استان دیگر نیز در حال اجرا است و بیمارستانها صورتحساب ها را الکترونیک صادر و به همین نحو برای بیمه سلامت ارسال میکنند که باعث صرفهجویی در کاغذ و شفافیت در حوزه درمان شده است. موارد ذکر شده بخشهای اصلی تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است و با تجمیع این بانک اطلاعاتی، پرونده مذکور هم شکل میگیرد.
منبع:ایسنا
کد مطلب: 371