مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: پرداخت «کمک هزینه ازدواج» و «کفن و دفن» غیرحضوری میشود
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه از ابتدای خرداد ماه اعلام شد که اگر تاریخ اعتبار دفترچهای منقضی شود، نیازی به تمدید اعتبار ندارد گفت: مجموع مراجعات حضوری ما در سال گذشته ۹۷ میلیون مرتبه بوده که ۳۸ میلیون نفر آن فقط مربوط به تمدید اعتبار دفترچه بیمه بوده است. با اقدام صورت گرفته ۴۰ درصد مراجعات به شعب و کارگزاریها کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، مصطفی سالاری با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر ۴۵ میلیون بیمه شده دارد که ۱۴ میلیون نفر بیمه شده اصلی و مابقی تحت تکفل آنها هستند اظهار کرد: از جمله وظایف ما در قبال بیمه شدگان اصلی پرداخت مستمری از کارافتادگی، بیمه بیکاری، غرامت ایام بیماری، مستمری بازنشستگی و غیره است.
وی افزود: یکی دیگر از تعهدات ما ارائه خدمات درمانی به ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش سازمان است. دو نکته در این زمینه بسیار مهم است: نخست اعتبار دفترچههای درمانی است که اگر بیمه شده به مرکزی مراجعه می کند دفترچه بیمهاش به علت پرداختهای به روز شده ما معتبر باشد و خدمات بهتری بتواند دریافت کند اما اگر مطالبات مراکز درمانی به موقع پرداخت نشود و با تاخیرهای چندماهه و بیش از یک سال روبرو باشد، بعدا مرکز درمانی طرف قرارداد ما ممکن است یا بیمه شده را پذیرش نکند و یا این کار با رضایت همراه نباشد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نکته دوم این است که بتدریج دفترچههای بیمه کاغذی را جمع آوری کنیم گفت: در مرحله اول از ابتدای خرداد ماه اعلام شد که اگر تاریخ اعتبار دفترچهای منقضی شود، نیازی به تمدید اعتبار ندارد. در واقع از این پس استعلام غیرحضوری دفترچههای بیمه تامین اجتماعی از طریق روشهای مختلف اعلام شده چون کد یو.اس.اس.دی انجام میشود.
سالاری ادامه داد: مجموع مراجعات حضوری ما در سال گذشته ۹۷ میلیون مرتبه بوده که ۳۸ میلیون نفر آن فقط مربوط به تمدید اعتبار دفترچه بیمه بوده است. با اقدام صورت گرفته ۴۰ درصد مراجعات به شعب و کارگزاریها کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه حذف دفترچههای بیمه کاغذی حدود ۱۸ درصد دیگر از مراجعات حضوری مردم را کاهش میدهد گفت: با برداشتن گام دوم حدود ۵۸ درصد مراجعات حضوری کاهش می یابد ولی کار مهمتر این است که با نسخه نویسی الکترونیک، وقتی بیمه شده به هر آزمایشگاه، رادیولوژی و ... مراجعه کند نسخهاش با یک کد ملی در دسترس و قابل دریافت است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: دوم آنکه راهنماهای بالینی و راهنماهای تجویز رعایت می شود. نسخههای تکراری و خارج از ضوابط پزشکی در سامانه پذیرفته نمیشود و به این ترتیب ۲۰ تا ۳۰ درصد از هدررفت منابع جلوگیری میشود.
سالاری که در برنامه صبح بخیر ایران صحبت میکرد در ادامه درباره وضعیت سازمان تامین اجتماعی در ایام کرونا گفت: ماهانه ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سازمان تامین اجتماعی هزینه میشود که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن صرف درمان می شود و بخش عمدهای صرف پرداخت مستمریها به 3.5 میلیون بازنشسته، از کارافتاده و بیمه بیکاری بگیران میشود.
وی افزود: از سه منظر تحت تاثیر کرونا قرار گرفتیم؛ نخست کاهش درآمدهای بیمهای است. وقتی فضای کسب و کار منفی و تعداد شاغلین کاهش مییابد، شمار بیمه پردازان نیز کمتر می شود، لذا درآمد ما کاهش می یابد و حتی پیش آمد که درآمد ما در یک ماه تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم کاهش یافت.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بخش درمان نیز از این پیشامد متاثر شد گفت: مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی را شاهد بودیم و حدود ۱۴ درصد از مبتلایان به مراکز درمانی ما مراجعه کردند که محدود به بیمه شدگان خودمان نبود و هرشخصی مراجعه می کرد او را می پذیرفتیم و رایگان درمان می کردیم.
سالاری افزود: سوم، بیمه بیکاری بود. در شرایط عادی تقریبا ماهانه ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند که با شیوع کرونا حدود ۶۸۰ هزار نفر به این فهرست در فروردین ماه افزوده شد. بخش عمده مقرری بیمه بیکاری این افراد پرداخت شده است.
وی درباره میزان درآمدهای سازمان تامین اجتماعی نیز اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد این منابع درآمد بیمهای است و از کسورات بیمهای و حق بیمههایی است که دریافت می کنیم. از حقوق هر فرد معادل ۳۰ درصد کسر میشود که هفت درصد را بیمه شده و ۲۳ درصد را کارفرما می پردازد. پیش بینی ما این است که درآمد ماهانه ما به طور میانگین در سال ۹۹ به ۱۲ هزار میلیارد تومان می رسد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز از سود سهام و سرمایه گذاریها وصول میکنیم و مابقی از محل مطالبات معوق و .... باید تامین کنیم. امسال با برنامه ریزیهای صورت گرفته مشکلی در تامین منابع نخواهیم داشت.
سالاری درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان و اینکه آیا شامل از کارافتادگان نیز میشود یا خیر؟ گفت: مستمری بگیران را مشمول همسان سازی کردهایم و از اول مرداد با تامین ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکتها که با دستور رئیس جمهوردر راستای تسویه بخشی از مطالبات سازمان صورت گرفت اعمال و اجرایی خواهد شد.
وی افزود: این اتفاق در ۱۶ ـ ۱۷ سال گذشته بی سابقه بود. کسی که ۳۰ سال سابقه کار دارد و در سال ۹۸ کمتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می کرده است و حداقلی بگیر بوده حقوقش با احتساب افزایش سنواتی به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می رسد و اگر ۳۵ سال سابقه کار داشته و همان مبلغ را می گرفته حقوقش به سه میلیون تومان می رسد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت کمک هزینه ازدواج و کفن و دفن نیز گفت: این کار صورت می گیرد ولی خوشبین هستیم طی سه چهار هفته آتی با اتصال به سامانه ثبت احوال دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشد و ما بلافاصله بعد از دریافت اطلاعات ثبت احوال این مبالغ را پرداخت کنیم.
سالاری با اعلام اینکه امیدواریم تا پایان بهمن ۷۵ درصد مراجعات مردم به شعب و کارگزاری ها کاهش یابد گفت: به سمت تحول دیجیتال حرکت میکنیم.
وی درباره واگذاری شستا نیز گفت: ۱۰ درصد شرکتهای شستا در بورس واگذار شده و سازوکار خودش را دارد. هفته جاری برای هیئت امنا طرحی فرستادیم که از محل منابع حاصله سهام غیرمدیریتی و نهایتا تا ۳۰ درصد سهامهای خوب و برتر خریداری شود که وارد بنگاه داری نشویم. تا هم اندوخته بیمه شدگان حفظ شود و هم مدیریت هیچ شرکتی برعهده ما نباشد که تاکید دولت و اقتصاددانان است و عقل حکم میکند از بنگاه داری خارج شویم و تامین اجتماعی به وظایف ذاتی خودش بپردازد. قطعا شرکت داری به نفع ما نیست.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره شرکتهای زیرمجموعه شستا اظهار کرد: وزیر رفاه از ابتدای ورودش به وزارت رفاه روی این مسئله حساسیت داشت، برای کاهش مشکلات این مسیر تلاشهایی صورت گرفته است منتها شرکت داری دولتی و عمومی آفاتی دارد که میتوان آن را کاهش داد ولی به صفر نمی رسد. با خروج از شرکتداری برخی رانتها و دریافت حقوقهای غیرمتعارف و ... از بین می رود.