معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این که 250 هزار دانشجوی پزشکی و 20 هزار عضو هیات علمی در نظام آموزش پزشکی فعالیت دارند گفت: با وجود این که سیاستگذاری در حوزه پزشکی ایران پیشینه دیرینه ای دارد اما تمرکز و اجرای آن جدی گرفته نمی شود.
حوزه پزشکی چشم انتظار اجرای بهینه سیاستگذاری آموزشی است
11 ارديبهشت 1398 ساعت 15:02
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این که 250 هزار دانشجوی پزشکی و 20 هزار عضو هیات علمی در نظام آموزش پزشکی فعالیت دارند گفت: با وجود این که سیاستگذاری در حوزه پزشکی ایران پیشینه دیرینه ای دارد اما تمرکز و اجرای آن جدی گرفته نمی شود.
به گزارش پایگاه خبری «خبردارو» باقر لاریجانی روز چهارشنبه در دومین همایش مدیریت و سیاستگذاری آموزش عالی سلامت که در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود:در کشور ما سیاستگذاری در حوزه آموزش پزشکی سابقه طولانی دارد؛ از سال های تاسیس دانشگاه جندی شاپور که برای پذیرش دانشجو، روش آموزش و تامین منابع برنامه ریزی و سیاستگذاری انجام می شد تا در دوره های بعد که اسناد تاریخی نشان میدهد بیشتر از 130 سال است که در حوزه پزشکی برنامه های مدونی وجود دارد.
وی ادامه داد: از سال 1313 هم شاهد اقدامات و برنامه ریزی های کم نظیری در علوم پزشکی بودیم که ابعاد مختلف سیاست گذاری، زیرساخت ها، نظام پذیرش، نظام جذب، نگهداری استاد و غیره را دربرداشته است که تلاش کردیم در بحث اعتباربخشی به دانشگاه آن را در نظر بگیریم اما در حال حاضر یکی از گلایه هایی که در همه حوزه ها مطرح می شود این است که تمرکز بر سیاستگذاری و اجرا جدی گرفته نمیشود.
لاریجانی در ادامه سخنان خود، به سیاستگذاری های حوزه آموزش پزشکی بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست هایی که بعد از انقلاب اسلامی اتخاذ شد، ادغام نظام آموزش پزشکی در نظام ارایه خدمات بود که با وجود بحث و نظرهایی که درباره آن وجود دارد، ثمرات بسیار زیادی برای ارتقای سلامت داشته و نیازهای عمده کشور تا حد زیادی برطرف شده است.
وی یادآور شد: در حوزه پزشکی همواره به دنبال رفع نیازهای مردم و توجه به مرزهای دانش در آموزش پزشکی هستیم که خوشبختانه در رفع نیازهای مردم موفق عمل کرده ایم و توانسته ایم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.
لاریجانی اضافه کرد: از لحاظ کیفیت هم همین بس که در حوزه علوم پزشکی با وجود دارا بودن 12درصد اساتید پزشکی، نزدیک به 40 درصد تولیدات علمی را در عرصه بین المللی انجام داده ایم و حوزه پزشکی توانسته از لحاظ کیفی فعالانه عمل کند و در مقایسه با دیگر حوزه های علوم، بدرخشد.
وی با بیان این که نیاز به برنامه ریزی عمیق بیشتری در این حوزه داریم تصریح کرد: هر ساله رقابت مطرح کنکور، در پزشکی است پس باید برای توسعه علم دید وسیعتری داشته باشیم. به همین دلیل با تغییر نظام آموزش پزشکی و جدایی آن از حالت ادغام یافته مخالفیم چرا که نه تنها به ضرر کشور است بلکه حوزه پزشکی را به عقب می راند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: افرادی که مخالف ادغام نظام آموزش پزشکی در نظام ارایه خدمات هستند در مسایل مطرح امروز دنیا در حوزه پزشکی وقوف کامل را ندارد، بسیاری از جاهای دنیا آرزو دارند این حالت ادغام شده را داشته باشند و بیشترین پیشرفت را با این سیاستگذاری داشته باشند. شرایط فعلی کشور اقتضای رسیدن به این بحث را ندارد.
لاریجانی، با اشاره به تدوین نقشه جامعه علمی تحول سلامت، تشکیل دانشگاه های علوم پزشکی کشور، سیاست راه اندازی دبیرخانه های تخصصی و سیاست آمایش زمین هم از سیاستگذاری های دیگر و موفق در حوزه سیاستگذاری آموزش پزشک، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی با ارایه خدمات به تمام اقصی نقاط کشور، مشکلات سلامتی مردم را مرتفع کرده اند. سیاست آمایش سرزمین هم یکی از مهمترین مصوبات شورای انقلاب فرهنگی است که ثمرات آن در آینده بیشتر مشهود خواهد بود.
قدم نهادن بر اساس دکترین بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر انقلاب مطرح شد نکته دیگری بود که لاریجانی به آن تاکید کرد و گفت: به الگوی آینده نگاری توجه کردیم و با در نظر گرفتن شرایطی همانند گسترش بیماری های غیرواگیردار؛ سالمند شدن جامعه، توسعه فناوری های جدید و تغییر چهره و مفاهیم کارافرینی در دنیا، توجه به اقتصاد آموزش عالی و توسعه مفاهیم جهانی شدن در عرصه آموزشی و پزشکی در کشور، بر تفاهمات و برنامه های جدید تمرکز کردیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این که 250 هزار دانشجوی پزشکی و نزدیک به 20 هزار عضو هیات علمی داریم، افزود: باید نگاه ها به ارزیابی دانشگاه تغییر کند، باید ظرفیت دانشگاه ها در جذب استعدادهای برتر افزایش یابد و هماهنگی میان مناطق آمایشی را گسترش دهیم.امیدواریم بحث های سیاستگذاری و اجرای آن همچنان گفتمان مطرح در دانشگاه علوم پزشکی باشد.
کد مطلب: 135